Bevlogenheid ‘geeft je vleugels’, maar hoe bereik je dat nu

BevlogenheidMedewerkerstevredenheidsmetingen zijn niet overtuigend

Naar aanleiding van een blog over een rapport van RAET over de medewerkerstevredenheid, ben ik verder onderzoek gaan doen op het internet naar de medewerkerstevredenheid in Nederland.
Uit de blog over het onderzoek van RAET kreeg ik de indruk dat maar 20% van de Nederlanders tevreden is over hun baan en dat was internationaal gezien eigenlijk hetzelfde, alleen de US steekt positief af met 30-40%. Omdat 20% tevreden werknemers me er laag lijkt, ben ik verder gaan zoeken. Ik kan maar één conclusie trekken. Je kunt net zoveel onderzoeken vinden die zeggen dat 20% van de werknemers positief is, als onderzoeken die zeggen dat 20% negatief is, en alle uitkomsten daartussen. Lees verder in deze blog wat bevlogenheid is >

Over het algemeen wordt flexibiliteit in het werk positief gevonden, net als opleidingskansen, doorgroeimogelijkheden en een vast contract. Voordelen en gunstmaatregelen hebben niet heel veel impact. Maar hoe dat uitwerkt in de totale score wordt na mijn onderzoek niet duidelijk.

Interessant is wel wat Wilmar Schaufeli, hoogleraar Arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht zegt. Hij waarschuwt ondernemers dat ze zich niet blind moeten staren op tevredenheidsonderzoeken, die geven volgens hem een te eenzijdig beeld van werknemers.

Bevlogenheid maakt het verschil

Volgens Schaufeli wordt het verschil gemaakt door ‘bevlogen’ werknemers. Elke 5 bevlogen werknemers verhogen hun eigen productiviteit met 20%. Dat betekent dus één extra werknemer op 5 bevlogen werknemers, die je niet hoeft te werven, in te werken, betalen etc. Volgens hem blijkt uit onderzoek dat 90% van de werknemers tevreden is, maar minder dan 20% bevlogen.

Bevlogenheid heeft een direct verband met arbeidsprestaties, tevredenheid niet. Tevreden werknemers doen hun best, maar bevlogen werknemers maken het verschil in de resultaten.

Maar ja, wat is bevlogenheid dan? Schaufili beschrijft het zelf nogal bombastisch als:een positieve, affectief cognitieve toestand van opperste voldoening die gekenmerkt wordt door vitaliteit, toewijding en absorptie’. Vertaald is deze werknemer dus een toegewijde werknemer die bruist van de energie, veel voldoening haalt uit zijn werk, betrokken is bij zijn werk en erdoor geboeid is.

Today is a good day - bevlogenheidBevlogenheid als ultiem streven

Dat klinkt goed en begrijpelijk. Ik zou graag zo’n werknemer willen zijn, denk ik dan direct. Wat zijn de factoren die zorgen dat iemand bevlogen wordt? Schaufili noemt deze factoren energiebronnen; aspecten die zorgen dat je aan de eisen van het werk kunt voldoen of die je groei en ontwikkeling stimuleren.

In het bedrijf waar ik werk valt me altijd op dat ik als manager aangesproken wordt op het creëren van de omgeving waarin medewerkers zich optimaal onder- en gesteund voelen. Ik denk dan zelf vaak ‘en wie doet dat voor mij’, want elke manager is net zo goed een werknemer. Die lijn doortrekkend is de situatie waarin je optimaal in staat bent en ook verantwoordelijk bent voor een klimaat waarin zoveel mogelijk mensen bevlogen kunnen zijn, de situatie waarin je een eigen bedrijf hebt. Als je gelooft dat bevlogenheid de toverformule voor je bedrijf is, dan kun je voor de werknemers de situatie optimaal maken, zelfs als jij de enige werknemer in je bedrijf bent.

Wat brengt bevlogenheid voor de werknemer

Als we even terug gaan naar een eerdere opmerking, dan doen tevreden werknemers hun best, maar bevlogen werknemers maken het verschil in de resultaten. Dan lijkt de motivatie voor de bedrijfsleiding om bevlogen werknemers te willen evident.

Maar waarom zou een werknemer bevlogen willen zijn? ‘What is in it for him’? Ik lees: bruist van de energie, haalt voldoening uit zijn werk, is betrokken en geboeid. Bevlogen zijn kost energie. Maar energie is net als tijd, als het leuk is gaat de tijd snel voorbij als je iets moet doen dat niet leuk is, dan lijkt het eeuwig te duren. ‘Energie hebben’ is net zo min een rekensommetje of een concreet te vatten ding. Als je het werk leuk en interessant vindt dan lijkt je energie eindeloos te zijn, het voelt alsof je energie krijgt. In die zin kost bevlogen zijn dus geen energie, ze komt als vanzelf. Als je geboeid bent door je werk, zie je het nut ook in van wat je doet. Aangezien je veel tijd op je werk doorbrengt, geeft het dus eigenlijk ook zin aan je bestaan, terwijl je van buitenaf gezien best iets zou kunnen afdoen aan die stelling. Je energie wordt op je werk niet opgebruikt en laat dus ook ruimte voor een gezond privé leven, even los van hoe je die tijd dan invult.

Concluderend lijkt bevlogenheid dus hetgeen waar we allemaal naar moeten streven en niet medewerkerstevredenheid. Daarmee is het in de waan van de dag nog niet makkelijk om alle seinen op groen te zetten om bevlogen medewerkers te ’maken’, maar het is wel goed om met die mindset naar werknemersbeleid te kijken. Met streven naar bevlogenheid leggen we gevoelsmatig de lat dan ook een flink stuk hoger dan bij streven naar medewerkerstevredenheid.

Meer weten over bevlogenheid?

Mocht je meer willen weten over hoe je bevlogenheid in jouw werk kunt bereiken neem dan contact met ons op om samen te verkennen waar bij jou de sleutels tot bevlogenheid liggen.

Geplaatst in Stof tot nadenken en getagd met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Geef een reactie